Einde

Na mijn eerste zomer op het Belgische platteland is het duidelijk geworden dat watersport in mijn leven geen rol van betekenis meer zal spelen. Ik zal heus nog wel eens varen, maar zonder eigen boot heb ik toch niet veel bijzonders meer te melden.

Daarom is dit het einde van de Watersport Wijzer. Ik heb er in meer dan 15 jaar veel plezier aan beleefd en ik zal de contacten met mijn bezoekers missen. De informatie op deze site zal nog tot medio 2014 blijven staan, in die tijd zal ik proberen nog relevante zaken over te brengen naar andere platforms.

Een speciaal woord van dank wil ik graag richten tot Hans ter Horst, die gedurende vele jaren de compilaties van de BAZ voor de 1800-serie heeft verzorgd.

En dan rest mij niets anders dan iedereen die dit leest een behouden vaart te wensen!

Een nieuwe stek

Na een aantal hectische weken ben ik voorspoedig afgemeerd in een vriendelijk dorpje in de buurt van Leuven. De Colombine heeft een nieuwe baas gevonden, want gezien het gebrek aan water in deze omgeving is het bezit van een eigen boot niet erg zinvol. Maar ik zal zeker wel manieren vinden om de watersport te blijven beoefenen!

Verhuizen is een arbeidsintensieve zaak, zeker als het een emigratie betreft, en het zal nog wel een paar weken duren tot alles werkelijk op orde is en ik de Watersport Wijzer weer regelmatig kan bijwerken.

Let op! Sinds enige weken verzorgt de Stichting Nautin de BAZ-verzending. Nieuw is dat u zich nu zelf kunt aanmelden via deze pagina. Wel zo gemakkelijk! Afmelden kan altijd via de link onderaan elk mailbericht.

Veranderingen

Het aftellen is begonnen: op 25 juni verhuis ik naar België. In verband daarmee is de verkoop van de Colombine overgenomen door Jachtwerf van Dusseldorp in Loosdrecht. Ook de prijs is aangepast: voor € 3.950 koopt u een heel leuke boot, waarmee u zo kunt wegzeilen!

Volledige specificaties van de Colombine

Sinds twee weken is de BAZ e-mail service overgenomen door de Stichting Nautin. Een en ander is nog volop in ontwikkeling: op dit moment wordt, vanwege beperkingen van de gebruikte software, alleen een link naar de actuele BAZ meegestuurd, maar het is de bedoeling dat dit uiteindelijk weer gewoon een bijlage wordt. Verder is afgesporken dat de service, om de continuïteit te waarborgen, geheel wordt overgenomen door Nautin. Ik heb dan weer wat extra tijd om me verder te verdiepen in de navigatie-apps.

Het e-mailadres van de Watersport Wijzer verandert niet. In de week van 24-28 juni ben ik niet of zeer beperkt bereikbaar.

Time-out

Afgelopen week is definitief beslist dat ik in juni naar België ga verhuizen. Omdat daarvoor erg veel te regelen valt neem ik even een time-out van de Watersport Wijzer. De tijd ontbreekt me om elke week weer actief te speuren naar nieuwtjes en ook het testen van apps is de laatste tijd in de verdrukking gekomen.

Ik blijf bereikbaar per e-mail, en als iemand iets interessants te melden heeft zal ik dat graag nog even op de site zetten. In de komende periode wordt de BAZ e-mailservice overgebracht naar de Stichting Nautin, zoals eerder aangegeven.

Na een vraag van een bezoeker bleek dat de link voor het ophalen van getijgegevens (vroeger getij.nl) veranderd is in live.getij.nl. Waarvan akte.

Ik wens alle bezoekers een mooi vaarseizoen toe!

Stichting Nautin, Zilt aangevallen en meer

Helaas heeft Henk M., de webmaster van filo.nl, wegens ziekte zijn belangrijke werk voor de watersportwereld (Nopoints, Kortweer) moeten beëindigen. Het verschaffen van actuele tonnenbestanden wordt nu overgenomen door de splinternieuwe Stichting Nautin, opgericht door Wim Blankenstijn en Hans Fix. Ook QuickTide en de dieptestaten van de Wadvaarders worden door deze Stichting overgenomen. Er hebben zich al diverse vrijwilligers gemeld om aan dit loffelijke initiatief mee te werken. Het leek mij daarom logisch om ook de verzending van de BAZ over te hevelen naar de server van de nieuwe stichting. De abonnees hebben hiervan al bericht gehad. Op die manier hoop ik de verzending van de BAZ voor langere tijd veilig te stellen, ook als ik door mijn “emigratie” naar België dat tijdelijk niet zelf kan doen.

Wie, na de ontvangst van de email die Zilt nummer 85 aankondigde, probeerde dit digitale magazine te downloaden, merkte dat de site traag of helemaal niet werkte. Vandaag werd bekend dat Zilt te maken had gehad met een heuse DDoS aanval. Dat is pas echt meedoen met de grote jongens! Alles is nu weer in orde, en de bemanning van Zilt meldt met enige ontroering: “Hartelijk dank voor jullie begrip en geduld. Alle mails met steunbetuigingen, aanmoedigingen en troostende woorden hebben ons zeer geholpen.” Mooi…

De nieuwsbrief van de Watersportbank verwijst naar een overzicht in de Vaarkrant waarin u kunt lezen wat u nodig hebt als u in of naar het buitenland vaart. De ANWB verschaft deze gegevens ook via deze pagina. Aardig is dat in Noorwegen een vaarbewijs alleen verplicht is voor schippers die na 31-12-1979 zijn geboren. “Old salts” hoeven van Noorwegen dus niet meer in de examenbankjes plaats te nemen!

In de nieuwsbrief van Nauticlink schrijft de redacteur met gezonde afkeer over een zeilschool waar de pupillen helemaal in de watten worden gelegd. Geen stapelbedden maar tweepersoonskamers, geen kleffe macaroni maar een 4-gangendiner, niet met z’n allen onder een lauwe douche enz. Ik ben het daarmee eens, zo kweek je watjes, die alleen nog mee willen op 40-voeters met alle comfort. De nieuwsbrief (zonder deze boutade) is ook online te lezen.

Hans Havers meldt dat bij de Navionics apps het Molengat nog steeds volledig betond lijkt. Eigenlijk had ik ook niet verwacht dat deze mutatie al zo snel zou worden doorgevoerd. Maar het toont maar weer eens aan dat bij het gebruik van dit kaartmateriaal uiterste voorzichtigheid geboden blijft.

Verf of folie en electronica of papier

Nu, een maand na de afgesproken datum, de lente toch lijkt te beginnen is iedereen waarschijnlijk weer druk bezig met van alles en nog wat op het onderwaterschip te smeren. Al dan niet koperhoudende antifouling, of misschien wel MelkFett? Een heel andere oplossing wordt gemeld uit de beroepsvaart: aangroeiwerende folie. Castor en Pollux zijn twee nieuwe patrouillevaartuigen van het Amsterdamse Havenbedrijf. Castor heeft normale antifouling op het onderwaterschip, maar Pollux is door scheepswerf Damen voorzien van de aangroeiwerende folie Thorn-D. De pilot duurt een jaar, maar de folie zou vijf jaar moeten meegaan.

Johan Schaafsma diepte een artikel op dat is verschenen op Sail-World. De schrijver komt tot de conclusie dat zijn geliefde papieren kaarten achterblijven in detail vergeleken bij de digitale kaartsystemen. Hoewel er in dit opzicht ook verschil is tussen de merken. Uiteindelijk zijn alleen de overzeilers aan boord gebleven en is de rest afgevoerd. In de beschreven situatie misschien een goede beslissing, er zijn aan boord van dat schip vier (of meer) apparaten met digitale kaarten, die echt niet allemaal tegelijk stuk zullen gaan. maar voor watersporters met een meer bescheiden vaargebied zet ik toch wel vraagtekens bij de conclusie. B.v. bij het genoemde Navionics HD is wel veel detail te zien, maar hoe actueel zijn die gegevens? Niemand die het weet.

Terug naar onze eigen BAZ: in het laatste exemplaar (week 16) is de verwijdering van de betonning van het Molengat te vinden. Snik. Daarentegen is in de Vaaratlas van de Staande Mast Route nu ook het traject Amsterdam-Den Helder binnendoor opgenomen. In de Yachting Monthly van april wordt deze route in lyrische termen beschreven onder de titel: “Holland’s best-kept secret”. Nu dus niet meer zo geheim. En in de nieuwsbrief van de Vaarwijzer de mededeling dat de ANWB waterkaarten app nu ook beschikbaar is voor Android.

Tenslotte herinner ik u er nog even aan dat precies over een week, op 27 april, de jaarlijkse reddingbootdag van de KNRM weer plaatsvindt. Donateurs hebben een “boarding pass” toegestuurd gekregen die ze zelf kunnen gebruiken maar ook aan een ander kunnen geven, in de hoop dat die ook donateur wordt.

Navionics nieuws, Molengat exit en astro revival

Hans Havers vernam van zijn speciale contactpersoon bij Navionics dat de eerder aangekondigde in-app update van de kaarten vermoedelijk half mei beschikbaar zal zijn. Over de prijs is nog niets bekend.

Volgens een bericht op de site van Zeilen is de betonning van het Molengat nu echt verdwenen, op wat recreatietonnen na. Vreemd genoeg ben ik daarover nog niets in de BAZ tegengekomen. Het is misschien een goede test voor de verschillende digitale kaartsystemen om bij te houden hoe lang het duurt voordat deze belangrijke wijziging op de kaarten te zien zal zijn.

Wie deze lange koude winter heeft gebruikt om zijn kennis van astronavigatie wat bij te spijkeren, kan op 25 of 26 mei zijn kunde in de praktijk brengen op een astro-praktijkdag aan boord van de oceaanzeiler “Gladys”. De docent is Dick Huges en de kosten zijn € 100 per persoon. Voor wie nog niet zo bedreven is: voor het luttele bedrag van € 9,95 kunt u een e-book met de titel “De zon als GPS” downloaden.

Vorige week vermeldden wij de link naar Challenge Navitus, een organisatie die zich verzet tegen de bouw van een immens windmolenpark ten zuidwesten van Wales. Van deze organisatie kreeg ik toestemming om één van hun bewerkte foto’s over te nemen waarop te zien is hoe dit windmolenpark er uit ziet vanuit Durlston Park. Hoezeer men ook voorstander is van duurzame energie, dit stemt toch niet vrolijk… Op de foto zijn de windmolens vaag zichtbaar, maar door op de foto te klikken krijgt u het volledige beeld (download van 1,9 Mb).

Windpark bij Wight